Специфичности групе као полазиште за организовање активности у пружању подршке деци уз коришћење персона лутке

Специфичности групе као полазиште за  организовање активности у пружању подршке деци уз коришћење персона лутке

 

Аутори

мед.сестре васпитачи Невенка Аранђеловић и Зорица Николић,

васпитачи Ивана Митровић и Мага Богосављевић, психолог Ивана Милановић

 

Специфичности групе

  • Како група деце представља скуп различитих темперамената пожељно је знати како ће деца реаговати, а ако у групи постоји неколико детета која имају јачи интензитет реаговања на окружење, на медицинској сестри-васпитачу  је да препозна такво понашање и предузме кораке.
  • „Груба игра“ – деца која туку другу децу, гурају, отимају играчке и то раде веома често (небројено пута у току дана)
  • Говор недовољно развијен баш код ове деце
  • Девојчица која не дозвољава другој деци да јој приђу и уопште не пишки у вртићу
  • Девојчица која је веома несигурна, избегава и контакт очима, седи само на једној столичици, углавном јој је потребан подстицај
  • Дечак који је повучен и не дружи се са другом децом
  • Дечак који неке своје емоције изражава искључиво вриштањем и често показује незаинтересованост за све што га окружује
  • Реаговање остатка групе (како деце тако и родитеља) на понашање деце из првог пасуса
  • Оваква деца чине трећину групе

 

  • Учешће групе из наше установе у пројекту PRECEDE и њихово искуство у коришћењу персона лутке;
  • пилотирање Балканског регионалног приручника за васпитаче – поштовање различитости и изградња мира са малом децом
  • искуство и стечено знање на семинару „Позитивна досциплина у вртићу“.
  • Персона лутке

 

Циљ

развој  вештина код деце за успостављање сарадничких односа и развој емпатије.

 

Задаци за одраслог

  • Организовати средину и активности у којој деца развијају контакт са персона лутком;
  • организовати активности кроз које ће деца учити да препознају и реагују на своје емоције и потребе и емоције и потребе других;
  • организовати активности у оквиру којих ће деца учити на које све начине бринемо о себи и другима;
  • свакодневно пратити и бележити понашање деце.

 

Учесници у активностима

деца припремне предшколске групе „Цврчак“, деца старије јаслене групе „Мини“, родитељи, васпитачи и медицинске сестре васпитачи.

 

Реализоване активности

  • упознавање деце са персона луткама и њихово коришћење у решавању свакодневних ситуација
  • Заједно са старијим другарима играли смо се игре „Чије је то име“, цртали себе уз помоћ старијег друга, боравили на свежем ваздуху и заједно се играли.
  • Уз помоћ старије деце, и персона лутака разговарали смо о осећањима
  • Осећања: туга, страх, љутња, срећа
  • Организовали смо различите игре на тему „Породица“: дружење са родитељима, посета родитеља са бебом, као и активност „Тужна и срећна беба“, игре фотографијама и препознавање чланова породице. Заједно смо гледали снимке различитих породица (људи и животиње).
  • Родитељи су заједно са децом направили пано који приказује њихову породицу и неке од игара којих се заједно играју
  • Препознавање емоција и бригу о другоме деци смо настојале да приближимо и кроз различите бајке и песмице, драматизацијом, игром са илустрованим књигама и цртежима лица.
  • Реализовали смо и састанак за родитеље на тему „Методе и технике васпитања“ и континуирано обављали саветодавни рад са појединим родитељима уз писани подсетник за поступање у односу са дететом.

           Савети за родитеље након састанка одржаног 05.12.2016. године:

  • Договорити ритам дана и правила понашања код куће
  • Укључити дете у обављање кућних послова у складу са његовим могућностима (постављање стола, паковање играчака, паковање своје обуће и одеће и сл.), нека то постане његова обавеза и његово задужење
  • Не говорити „Ти си добар“ или „Ти ниси добар“ већ похваљивати и критиковати конкретно понашање нпр. „Лепо си то обојио“ или „Није лепо што ниси спаковао играчке“
  • Водити рачуна да дете слуша када му се обраћате и дајете му налог – спустити се у висину његовог погледа, успоставити контакт очима
  • Давати само један налог у једном тренутку и не давати следећи док дете не обави претходни. Уколико дете не обави дати налог, не понављати, већ заједно са дететом извршити задато
  • Игнорисати свако непожељно понашање (вриштање, „хистерисање“ и сл.) – не коментарисати, не успостављати контакт очима, већ реаговати када дете престане са таквим понашањем
  • Смањити време гледања цртаних филмова, пуштати му цртане филмове на српском језику и дечје песме, водити рачуна да цртани које дете гледа не садрже агресивне садржаје
  • Понудити детету више мирнијих активности и игара код куће (цртање, боцкалице, слагање коцкица…) и водити рачуна да се динамичне и мирније активности смењују
  • Доводити дете што чешће у ситуације да мора нешто да да другом детету, одраслом, и то обавезно похвалити
  • Што више се заједно играти са дететом и у свакој игри доводити дете у ситуацију сарадње и чекања свог реда нпр. уколико заједно правите кулу од коцкица, рећи му: „Стави сада једну коцку ти, сада ће мама да стави једну, па сада тата…“
  • Учити дете да непожељно понашање замени позитивним нпр. уколико дете покуша да удари неког (дете, родитеља) ухватити га за руку и његовом руком му показати да уместо ударца може да помази друго дете
  • Бити доследан у односу са дететом, истрајати у налогу који се постави детету, доследно примењивати правила понашања и договоре.

 

Позитивне картице

  • Брижан и одлучан у исто време („Видим да ти се не седи на ноши, да ли желиш да седнеш поред Милоша?“)
  • Очи у очи (приметићете да говорите нежније када уложите додатни труд да успоставите контакт очима)
  • Уместо „немој“ реците шта могу („ Видим да желиш да цепаш папир.“ нежно му узмите сликовницу и понудите папир)
  • Оснажите децу – замка рада са децом раног узраста је уверење да немају моћ. Учите децу животним вештинама и имајте поверења у њих
  • Загрљај – деца се понашају боље када се осећају боље. Загрљај нам помаже да се осећамо боље
  • Потврда осећања детета – „Видим да си заиста љут, узнемирен, тужан…“ немојте поправљати, спашавати или покушавати да убедите децу да не осећају то што осећају.
  • Научите децу шта да ураде (увек демонстрација)
  • „Позитивна дисциплина у вртићу“

 

Добит

  • смиренија атмосфера у групи;
  • уз помоћ лутке олакшане су свакодневне ситуације у групи (успављивање, одлазак у тоалет и сл.);
  • деца су слободнија и отворенија у излагању пред групом;
  • у већој мери су мотивисана за игру са децом различитог узраста;
  • у већој мери примећују и реагују на различите емоције и потребе других (покрет тешења, грљење, помоћ…)

 

Шта даље?

  • у већој мери организовати активности које ће допринети конструктивнијем решавању свакодневних проблем ситуација у групи
  • настaвити са употребом персона лутке